18.04.2014

Sernik Czakoladowy







Ciągle nie mogę się zdecydować, czy bardziej lubię serniki czy szarlotki? Różne przepisy, konsystencje, składniki i coś wspólnego - tu ser, a tam jabłka. Czas intensywnych eksperymentów szarlotkowych chyba już za mną. Teraz przyszła pora na serniki! Ostatnio zachwycił mnie ten i nie mogę o nim zapomnieć :) Szukałam, szukałam i znalazłam przepis na sernik czekoladowy, który wypróbuję jako pierwszy, bo coś mi się wydaje, ze będzie ich więcej.



Przepis bazowy pochodzi z tej strony, nieco go zmodyfikowałam


Spód

Składniki (na tortownicę 23cm - mój jest nieco niższy, bo piekłam w 26cm):

  • 140 g czekoladowych kruchych ciastek
  • ok. 50 g roztopionego masła

Wykonanie:

  1. Masło roztapiam, ciastka kruszę i łączę dokładnie z malakserze.
  2. Wygniatam masą dno tortownicy i mocno dociskam. Wkładam do lodówki.

Masa serowa:

  • 500 g tłustego twarogu trzykrotnie zmielonego lub gotowego sera na serniki
  • 500 serka mascarpone
  • 3 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 1 szklanka cukru
  • 5 jajek
  • 1/2 szklanki śmietanki 30%
  • po 100 g czekolady mlecznej i gorzkiej
Wszystkie składniki muszą być w temperaturze pokojowej

Wykonanie:

  1. Piekarnik nastawiam na 18- stopni, grzanie góra dół, bez termoobiegu. Gotuję wodę w czajniku i przygotowuję pustą keksówkę - sernik piekę w kąpieli wodnej.
  2. Czekolady roztapiam w kąpieli wodnej i odstawiam do przestudzenia.
  3. W misie ucieram sery do uzyskania gładkiej masy, dodaję mąkę ziemniaczaną i cukier. miksuję ok. minuty.
  4. Dodaję po jednym jajku, po każdym dokładnie łączę składniki. Na koniec dolewam śmietankę.
  5. Przestudzoną czekoladę hartuję - dodaję po łyżce masy serowej i energicznie mieszam. Dodaję tak ok. 10 łyżek. Zahartowaną czekoladę dodaję do masy serowej. Można połączyć wszystkie składniki mikserem - sernik będzie jednolity, ja połączyłam za pomocą szpatułki i uzyskałam drobne kawałki czekolady w serniku.
  6. Keksówkę wstawiam do piekarnika i nalewam do niej zagotowanej wody (ok.1/2 wysokości)
  7. Przygotowaną masę przelewam na ciasteczkowy spód i wstawiam do rozgrzanego piekarnika. Piekę 15 min., następnie obniżam temperaturę do 120 stopni i piekę 105 minut. Piekarnik uchylam dopiero po kilkunastu minutach od upieczenia i tak studzę sernik przynajmniej godzinę. 
  8. Ostudzony sernik dekoruję polewą i kwiatami lub owocami.

Polewa

Składniki:

  • 50 g gorzkiej czekolady
  • ok. 50 ml kremówki
  • 1 łyżka cukru

Wykonanie:

  1. Kremówkę podgrzewam z cukrem, gdy się zagotuje, zdejmuję z ognia i dodaję połamaną czekoladę. 
  2. Czekolada po chwili zacznie się rozpuszczać tworząc aksamitną polewę.
  3. Chwilę studzę i pokrywam wierzch sernika za pomocą sylikonowej szpatułki. 

Sernik należy oczywiście przechowywać w lodówce.




Smacznych Świąt!




4 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. był, był, choć podobno im starszy tym lepszy, więc tym razem akcja "Zostaw, to na święta!" działa na jego korzyść :)

      Usuń

Durszlak.pl