28.01.2016

Podstawy kuchni - zakwas buraczany





Nie wiem, czemu tak długo wzbraniałam się przed tradycyjnymi zupami? Może dlatego, że często mogłam jeść je u Mamy, a może dlatego, że wydawały mi się takie zbyt zwyczajne?
Dziś bardzo cenię sobie tę zwyczajność i
prostotę, ba,  uważam ją nawet za jedną z ważniejszych cech, jakie mogę nadać mojej kuchni. W zasadzie to nie tylko w kuchni proste jest piękne - w garderobie, w życiu, w relacjach z ludźmi.

Wracając do przepisu, to muszę przyznać, że barszcz, który powstał z tego zakwasu był moim pierwszym. Ale nie myślcie, że podaję przepis bez przetestowania go - przygotowałam dwa słoje, żeby sprawdzić, czy faktycznie tak łatwo się przechowuje. Potwierdzam - słoik, który pręży się na zdjęciach stał w lodówce już 2 tygodnie i nadal pięknie i intensywnie pachnie. I co najważniejsze - jest ekspresowy w przygotowaniu.

Zakwas buraczany będzie z pewnością kolejną pozycją na mojej liście produktów/gotowców, które warto mieć w domu na czarną(kulinarną) godzinę. Dlatego proponuje od razu przygotować podwójną porcję - na pewno się nie zmarnuje. A może podzielicie się dobrem i przekażecie koleżance/siostrze/koledze? Może zarazicie ich domową kuchnią :)

W weekend przygotujcie zakwas, a w tygodniu ugotujemy razem pyszny barszcz!





Przepis pochodzi z tej strony


Składniki (na 2 litrowe słoje):

  • ok. 1 kg buraków
  • 6 ząbków czosnku
  • 6 liści laurowych
  • 6 ziarenek pieprzu
  • 6 ziarenek ziela angielskiego
  • po 1 łyżeczce soli
  • ok. 1 litra wody
Ponadto potrzebne będą 2 litrowe słoiki (wcześniej wyparzone) i najlepiej gumowe rękawiczki do obierania buraków :)

Wykonanie:

  1. Pokrojone na ćwiartki buraki układam ciasno w słoiku, pomiędzy wciskając przyprawy i czosnek. Wsypuję sól i zalewam wodą.
  2. Zakręconym słoikiem potrząsam energicznie kilka razy. Odkręcam delikatnie pokrywkę i odstawiam do kuchennej szafki na ok. 5-7 dni.
  3. Po tym czasie sprawdzam czystą łyżeczką (to ważne!) czy mój zakwas nabrał mocy, jeśli nie, to daję mu jeszcze 2-3 dni.
  4. Po tym czasie z jednego słoika gotuję pyszny barszcz (niebawem przepis), a drugi wstawiam do lodówki.



2 komentarze:

Durszlak.pl