25.11.2012

a na śniadanie upiekę Ci chałkę...



Chałka zdecydowanie kojarzy mi się z dzieciństwem. W zasadzie zastępowała mi śniadanie, obiad, kolację. Na szczęście piekarnia była na tyle daleko, że chałka nie była codziennym gościem w naszym domu, bo moja dieta byłaby zdecydowanie zbyt uboga. Uwielbiałam i nadal uwielbiam "kleić" kulki z miąższu, a skórkę zajadać oddzielnie. No cóż, tak lubię.

I choć dziś racjonalnej podchodzę do diety i staram się, by w naszym domu gościły zdrowe produkty, pieczywo z mąki z pełnego przemiału, dużo zdrowych dodatków w postaci pestek, otręby, to skusiłam się na "niezdrowe" pieczywo.

Grzech drugi: już wspominałam, że zainwestowałam w maszynę do wypiekania chleba, więc moja chałka powstała właśnie dzięki maszynie. Ponownie zaufałam dziewczynom i wykorzystałam ten przepis. Pokusiłam się jednak o zaplecenie charakterystycznego dla tego wypieku warkocza, a następnym razem z pewnością bardziej zaszaleje i jeszcze bardziej zaplotę moją chałkę :)

Pyszna sama, najlepiej jeszcze ciepła, idealna na śniadanie z twarożkiem i ulubioną konfiturą, albo po prostu z prawdziwym masłem. Zostało Wam trochę chałki, jest już czerstwa i nie smakuje idealnie? To znak, że czas przygotować tosty francuskie.

Ale to innym razem, dziś po prostu chałka.

Zapraszam do pieczenia

Składniki

  • 60 ml mleka
  • 100 g miękkiego masła
  • 2 jajka
  • łyżeczka soli
  • 50 g cukru
  • 500 g mąki pszennej typu 650
  • 2 łyżeczki suszonych drożdży
  • żółtko + łyżeczka masła
  • łyżka wiórków kokosowych

Wykonanie



  1. Do formy po kolei dodajemy składniki: mleko, masło, 2 jajka, sól, cukier, przesiana mąkę, suszone drożdże.
  2. Wybieramy program 1 (podstawowy), wagę 700 g i średni stopień wypieczenia
  3. Po drugim zagniataniu zwilżonymi dłońmi wyjmujemy ciasto z formy, usuwamy haki do wyrabiania. 
  4. Ciasto dzielimy na 3 części, z każdej formujemy wałek. Sklejamy je ze sobą i zaplatamy warkocz. Umieszczamy ponownie w wypiekaczu.
  5. 5 minut przed końcem pieczenia smarujemy ciasto rozbełtanym jajkiem i posypujemy wiórkami kokosowymi.
  6. Po sygnale oznajmiającym koniec pieczenia wyjmujemy formę z maszyny, chałkę wyjmujemy z formy i studzimy na kratce.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Durszlak.pl