13.01.2014

Ciasto daktylowe (podobno skandynawskie)





Być może nie powinnam wstawiać kolejnego słodkiego przepisu, bo przecież wszyscy się teraz oczyszczają, odchudzają i podejmują inne noworoczne postanowienia. Ja nie podejmuje, nie muszę nic zrzucać po świętach (spokojnie - nie zawsze byłam taka mądra, wcześniejsze święta zawsze skutkowały tym, że spodnie były jakoś tak niezrozumiale ciaśniejsze:).
Zapraszam Was więc na pyszne i proste ciasto daktylowe. Bardzo łatwe w przygotowaniu, a po domu roznosi się wspaniały korzenny zapach.




przepis znalazłam na timrfordessert.pl i trochę go zmodyfikowałam.

Składniki (tortownica ok. 20 cm)

  • 175 g pokrojonych drobno daktyli
  • 200 ml wody
  • sok z 1/2 cytryny + z 1/2 pomarańczy
  • 200 g miękkiego masła
  • 100 g brązowego cukru
  • 2 jajka
  • skórka otarta z 2 pomarańczy lub garść kandyzowanej skórki z pomarańczy
  • 1 łyżeczka sody (jak dla mnie soda jest wyczuwalna w smaku, następnym razem spróbuję upiec z 3/4 łyżeczki)
  • 2 łyżeczki cynamonu
  • 200 g mąki

Wykonanie:

  1. Pokrojone daktyle zalewam woda i gotuję ok. 15 min. do momentu aż będą miękkie. Łączę z sokiem z cytryny i pomarańczy. Odstawiam do ostudzenia.
  2. Nagrzewam piekarnik do 170 stopni.
  3. W misce łączę mąkę, sodę, cynamon.
  4. W drugiej misce ucieram masło z cukrem na gładka masę. Dodaję po jednym jajku, po każdym dokładnie miksując. Teraz dodaję skórkę z pomarańczy.
  5. Do masy wsypuję suche składniki (maka itd.) i dokładnie mieszam.
  6. Na koniec dodaję daktyle i wszystko łączę w jednolitą masę
  7. Ciasto przelewam do tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia lub fola aluminiową, wyrównuje powierzchnię i piekę ok. 40 minut. Po tym czasie zmniejszam temperaturę do 150 stopni i piekę jeszcze ok.10 min. (do suchego patyczka)
Ciasto jest idealnie wilgotne, więc polewa nie jest konieczna, ale tym razem miałam na nią ochotę. Zmiksowałam 1/2 opakowania serka mascarpone z ok. 50 ml ubitej kremówki i łyżeczką cukru pudru. Polałam ostudzone ciasto (zużyłam tylko połowę polewy) i starłam skórkę z pomarańczy. 

Smacznego :)



3 komentarze:

  1. Anonimowy15/1/14

    Mniamniamniam... ale bym chapnął!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciasto idealne, przepadam za słodkim smakiem daktyli :)

    OdpowiedzUsuń
  3. idealne - fakt! i nie tylko my tak twierdzimy :) dziękuję za odwiedziny

    OdpowiedzUsuń

Durszlak.pl